fredag 4. februar 2011

Digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet

I Programområde for helsearbeiderfag - Læreplan i felles programfag vg2 står det at man skal bruke det digitale verktøy som en av de grunnleggende ferdigheter.

Å bruke det digitale verktøyet i helsearbeiderfaget innebærer å utveksle dokumentasjon og informasjon i faglig arbeid. Det vil si å kunne kommunisere med andre og utføre kontortekniske rutiner.

Dokumentasjon, informasjon og kommunikasjon er sentrale sider av det å være en helsefagarbeider og således også sentralt i helsefagarbeiderutdannelsen.
Når det står i målet Å Utveksle dokumentasjon innebærer det både å innhente informasjon og gi dokumentasjon. Eleven må kunne kommunisere, informere og dokumentere både muntlig og skriftlig. Det er både faglige og juridiske krav til dokumentasjon. Som helsepersonell har vi dokumentasjonsplikt i følge helsepersonelloven. Vi må dokumentere den helsehjelpen som blir gitt. Mye av dokumentasjonen foreligger elektronisk og fordrer at elevene behersker ulike verktøy. Det finnes ulike elektroniske pasientjournaler og programmer ute i praksis. Opplæring av de enkelte programmene er stort sett lagt til praksisstedene. Men for å jobbe mot disse målene må elevene lære å bruke å anvende digitale verktøy. I undervisningen kan vi jobbe mot at elevene har digital kompetanse slik at de er rustet til å møte de ulike krav og forventninger.

Erstad definerer digital kompetanse som "ferdigheter, kunnskap og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn".(Erstad,2010,s.101)

At eleven skal ha ferdigheter, kunnskap og holdninger i anvendelse av digitale medier innebærer at digitale verktøy må være godt integrert i undervisningen. Erstad definerer ulike komponenter som inngår i digital kompetanse i skolen. Elevene må få kunnskap om grunnleggende digitale ferdigheter. De må kunne orientere seg i digitale nettverk. De må kunne organisere informasjon, evaluere, lese, analysere og forstå. Samtidig må de kunne uttrykke seg og produsere skriftlig gjennom ulike medier. Elevene må også ha kunnskap om kildekritikk.
Det er mange muligheter til å jobbe mot disse målene
Bruk av its-learning som læringsplattform er et godt verktøy for å utveksle og samle dokumentasjon og informasjon mellom lærer og elev. Kompetansemål, oppgaver, tester, vurderinger og ikke minst informasjon samles et sted og er et godt utgangspunkt for fagene og for elevene sin mulighet til å organisere informasjon. Elevene får også her øvet opp grunnleggende ferdigheter i å sortere, lagre, laste opp/ned ulik informasjon
Refleksjon i forhold til fagstoffet er viktig i undervisningssammenheng. Elevene kan bruke blogg eller Wiki for å reflektere over egen praksis. Samtidig får de erfaring i digital skriving. De kan bruke blogg eller wiki i forbindelse med praksis og/eller i tverrfaglige temaer og prosjekter. Blogg og wiki gir mulighet til å dele. Elevene kan lese hverandres blogger. Gjennom wiki kan elevene samarbeide om samme tekst og skape noe nytt. Begge verktøyene kan brukes for kollektive prosesser og for å samle faglige ressurser.
En komponent for digital kompetanse er i følge Erstad at eleven skal kunne søke, altså vite om og hvordan man skal få tilgang til informasjon. Det finnes mye bra fagstoff på nettet innen helse og det er mange gode nettressurser elev og lærer kan bruke for å innhente kunnskap og informasjon. Fagssider som NDLA, Lokus, animasjoner, youtube kan være eksempler på dette. Når vi jobber med en sykdom, kan elevene få i oppgave å finne fagstoff om temaet. Elevene kan finne symptomer og behandlinger i forhold til ulike sykdommer. Elevene får også øvd opp sin kunnskap om hvordan man skal få tilgang til informasjon. Man vil også kunne vurdere kvaliteten og relevans av den informasjonen man har funnet.
Elevene skal kunne skape og kreere. Kunne utvikle noe nytt. Elevene kan bruke digitale ressurser i framstilling av sitt faglige arbeid. De kan bruke power-point, stilbilder, animasjoner, video. Praktisk trening og øvelse er viktig for helsefagarbeidereleven. Vi øver mye på praktiske ferdigheter i demonstrasjonsrommet. Elevene kan lage rollespill og filme dette som en variasjon og motivasjon i metodevalg. Det er allikevel viktig at den nettbaserte undervisningen og bruk av digitale ressurser er styrt av pedagogikken og ikke av teknologien.

På vår skole har det vært satt av tid til å jobbe med lokal tilpasning av læreplanen. Vi har sittet gruppevis og konkretisert og nivådifferansiert alle kompetansemålene

1 kommentar:

  1. Du har gjort deg mange tanker om hva du kan bruke digitale verktøy til i undervisningssammenheng og hva elevene har nytte av å kunne når de kommer ut i arbeidslivet :-) -> blir ganske målløs, og føler jeg her et stykke igjen før jeg er kommet like langt i mitt eget arbeid.

    SvarSlett