torsdag 3. mars 2011

Den digital innfødte elev-

Barn som vokser opp i dag blir på mange måter digitale innfødte. Når vi hører at barnehagene bruker data som en del av opplæringen og at kunnskapsdepartementet har kommet ut med eget temahefte om bruk av Ikt i barnehagen forstår vi at de får det inn med ”morsmelken” Det finnes etter hvert utallige digitale pedagogiske spill allerede fra barn er 3 år. Bilde og pekebøker finnes nå på nett og den tidligere boka er byttet ut. I Trygg bruk undersøkelsen 2008 som er en kartlegging av 8-18 åringers bruk av digitale medier viser en tendens at barn blir introdusert for internett i stadig yngre alder. Undersøkelsen viser også at barn og unge bruker mer tid på nettbruk enn noen gang. Data er blitt en naturlig del av barn og unges hverdagskultur og dermed blir Ikt også en naturlig basiskompetanse på lik linje med de andre basisferdigheter som lesing, skriving osv.

Utfordringer blir desto større for oss som ikke er ”digitalt innfødte” og som samtidig jobber i skole. Når vi får inn disse digitale innfødte elevene i skolen, stiller dette oss for mange utfordringer. Vi er opptatt av å møte elevene ut fra deres ståsted, motivere og bidra i deres læringsprosesser. Det er uheldig dersom elevene opplever at det blir et stort skille mellom det de lærer på skole og det de lærer utenfor skolen. Hvis skolen og deres samfunnet blir to helt ulike verdener har vi en utfordring.
Det er jo ikke dermed sagt at vi som pedagoger må kunne alt det elevene kan digitalt eller være på alle arenaene elevene er. Men samtidig mener jeg det er viktig å kjenne til elevenes bruk av Ikt og ha kjennskap til ulike digitale verktøy. Det blir en utfordring å finne fram til god pedagogisk bruk av Ikt. Det er jo pedagogikk hvor vi er eksperter. Men for å vite hvilke pedagogiske muligheter, innebærer dette at man kjenner til ulike verktøy for å kunne se den pedagogiske nytteverdien. Slik jeg ser det har vi lærere ikke valg. Vi må ”henge i stroppen” så godt vi kan hvis vi ønsker å følge med i samfunnsutviklingen og være en aktiv deltaker i læringsprosesser til den digital innfødte elev.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar